Between the end of the 50's and the first half of the 60’s, three experts filmmakers, Fernando Cerchio, Giuseppe Ferrara and Gilbert Bovay, produced three documentaries on Gela.The three works, especially the first two, were required by ENI and were framed in a wider communication strategy aimed at promoting national and international business development in this historical moment - to relate the progressive construction of a petrochemical plant in the Sicilian city after the drilling phase in the surrounding sea. A modern petrochemical plant, according to the intentions of ENI, should serve as an engine for economic and social development of the area. The three documentaries, through analysis of the archive sources which were used during the production process, are able to construct (conform a large number of the results of the industrial cinema) a pannel of witnesses, which help us revising some crucial characters - both negative and positive - which have been determined in the course of these years of progressive transformation of our country in terms of geography, and economic and industrial development.
Nel periodo che intercorre tra la fine degli anni ’50 e la prima metà degli anni ‘60 tre esperti cineasti: Fernando Cerchio, Giuseppe Ferrara e Gilbert Bovay, realizzarono tre documentari su Gela (A Gela qualcosa di nuovo, Gela antica e nuova, De Palma à Gela). Tre opere, in modo particolare le prime due, volute dall’ENI - all’interno di una più estensiva strategia di comunicazione pubblica tesa alla valorizzazione dei caratteri nazionali e di internazionalizzazione dello sviluppo dell’impresa in quel frangente storico - per dar conto tangibile della progressiva costruzione dello stabilimento petrolchimico nella cittadina siciliana dopo la fase di perforazioni nel mare circostante. Un petrolchimico moderno destinato, nelle intenzioni dell’ENI, a fungere da possibile traino per lo sviluppo economico-sociale dell’area in questione. A distanza di circa mezzo secolo dalla loro configurazione, l’analisi filmica incrociata alla disamina delle fonti archivistiche relative al loro iter produttivo, consentono di attestare come essi, al pari di una congrua parte degli esiti del cinema industriale, costituiscano sicuramente un plesso testimoniale non poco utile per contribuire a rileggere, nel bene e nel male, taluni caratteri nodali dell’approccio che si determinò in quegli anni di progressiva trasformazione materiale della geografia del nostro paese in termini di programmazione e sviluppo industriale.
Filmando Gela: tre documentari Eni degli anni '60 tra intervento economico-industriale e riflessi sociali
Latini G
2009-01-01
Abstract
Between the end of the 50's and the first half of the 60’s, three experts filmmakers, Fernando Cerchio, Giuseppe Ferrara and Gilbert Bovay, produced three documentaries on Gela.The three works, especially the first two, were required by ENI and were framed in a wider communication strategy aimed at promoting national and international business development in this historical moment - to relate the progressive construction of a petrochemical plant in the Sicilian city after the drilling phase in the surrounding sea. A modern petrochemical plant, according to the intentions of ENI, should serve as an engine for economic and social development of the area. The three documentaries, through analysis of the archive sources which were used during the production process, are able to construct (conform a large number of the results of the industrial cinema) a pannel of witnesses, which help us revising some crucial characters - both negative and positive - which have been determined in the course of these years of progressive transformation of our country in terms of geography, and economic and industrial development.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.