Sophistication indices have been recently used for international trade analysis both with reference to goods and countries. The concept of sophistication refers to a pool of characteristics incorporated into the set of exports and tied to their return capacity: among them, technology, intrinsic quality, branding and other elements that can be considered as restrictions to competition. The idea underlying is that these characteristics are correlated to the level of per capita domestic gross product of export countries and effectively describe the type of market on which a country will compete with other exporters for a specific product. Indirectly, they are also an indicator of the ability of the country to adequately remunerate the resources employed in the good production and exports. In this work they are applied to the agri-food trade in the decade 1996/97-2006/07. The last part of the paper focuses on the sophistication of the agri-food “Made in Italy” exports, in order to analyse the evolution of the type of markets and competition Italy faces for this specific component of its total agri-food exports. Results show that these indices well fit the application to a specific sector like agri-food. The ranking of products according to their sophistication and its evolution is highly related to the level of quality, processing and branding of the products. Looking at the trade analysis, data show how some countries are actually improving the sophistication of their agri-food trade. This is particularly the case for Italy. More specifically, looking at the agri-food “Made in Italy”, a generalised growth of the sophistication confirms the increasing and more complex level of competition Italy is to face on the world market for this typology of agri-food exports. At the same time, in some cases an increase in the sophistication level of exports do not correspond to an increase of Italian world specialisation.

Gli indici di sophistication sono stati recentemente utilizzati per l’analisi del commercio internazionale sia a livello di singolo prodotto che di Paese. Con il termine sophistication si intende un insieme di caratteristiche incorporate nei beni e legate alla loro redditività; tra queste, la tecnologia, la qualità intrinseca, il marchio e le altre limitazioni alla concorrenzialità del mercato. Nell’ipotesi alla base dell’uso di questi indicatori, tali caratteristiche sono correlate al livello del reddito pro-capite dei paesi esportatori e descrivono in modo sintetico ed efficace il tipo di mercato nel quale un Paese si trova a competere per un dato prodotto e, quindi, indirettamente, le sue potenzialità in termini di capacità di remunerazione delle risorse impiegate In questo lavoro essi vengono applicati al commercio agroalimentare nel periodo 1996/97-2006/07. Un approfondimento è dedicato alla sophistication del Made in Italy agroalimentare, con particolare attenzione all’evoluzione del tipo di mercati e di concorrenza nel quale si colloca questo importante segmento delle esportazioni agroalimentari italiane. I risultati mostrano che gli indici di sophistication ben si prestano ad una applicazione ad un settore specifico come quello agroalimentare. Il ranking dei prodotti agroalimentari in base alla loro “sophistication” corrisponde, in generale, al loro contenuto in termini di qualità, grado di trasformazione, innovazione e riconoscibilità dei marchi. I dati evidenziano come una serie di paesi stiano incrementando la sophistication delle proprie esportazioni agroalimentari. Tra questi si annovera in particolare l’Italia, che si trova ad affrontare una competizione mondiale crescente e sempre più complessa. Tuttavia, in alcuni casi l’aumento della sophistication del Made in Italy agroalimentare non corrisponde ad un aumento della specializzazione del Paese sui mercati mondiali.

Gli indici sophistication nell'analisi del commercio agroalimentare

CARBONE A;
2009-01-01

Abstract

Sophistication indices have been recently used for international trade analysis both with reference to goods and countries. The concept of sophistication refers to a pool of characteristics incorporated into the set of exports and tied to their return capacity: among them, technology, intrinsic quality, branding and other elements that can be considered as restrictions to competition. The idea underlying is that these characteristics are correlated to the level of per capita domestic gross product of export countries and effectively describe the type of market on which a country will compete with other exporters for a specific product. Indirectly, they are also an indicator of the ability of the country to adequately remunerate the resources employed in the good production and exports. In this work they are applied to the agri-food trade in the decade 1996/97-2006/07. The last part of the paper focuses on the sophistication of the agri-food “Made in Italy” exports, in order to analyse the evolution of the type of markets and competition Italy faces for this specific component of its total agri-food exports. Results show that these indices well fit the application to a specific sector like agri-food. The ranking of products according to their sophistication and its evolution is highly related to the level of quality, processing and branding of the products. Looking at the trade analysis, data show how some countries are actually improving the sophistication of their agri-food trade. This is particularly the case for Italy. More specifically, looking at the agri-food “Made in Italy”, a generalised growth of the sophistication confirms the increasing and more complex level of competition Italy is to face on the world market for this typology of agri-food exports. At the same time, in some cases an increase in the sophistication level of exports do not correspond to an increase of Italian world specialisation.
2009
Gli indici di sophistication sono stati recentemente utilizzati per l’analisi del commercio internazionale sia a livello di singolo prodotto che di Paese. Con il termine sophistication si intende un insieme di caratteristiche incorporate nei beni e legate alla loro redditività; tra queste, la tecnologia, la qualità intrinseca, il marchio e le altre limitazioni alla concorrenzialità del mercato. Nell’ipotesi alla base dell’uso di questi indicatori, tali caratteristiche sono correlate al livello del reddito pro-capite dei paesi esportatori e descrivono in modo sintetico ed efficace il tipo di mercato nel quale un Paese si trova a competere per un dato prodotto e, quindi, indirettamente, le sue potenzialità in termini di capacità di remunerazione delle risorse impiegate In questo lavoro essi vengono applicati al commercio agroalimentare nel periodo 1996/97-2006/07. Un approfondimento è dedicato alla sophistication del Made in Italy agroalimentare, con particolare attenzione all’evoluzione del tipo di mercati e di concorrenza nel quale si colloca questo importante segmento delle esportazioni agroalimentari italiane. I risultati mostrano che gli indici di sophistication ben si prestano ad una applicazione ad un settore specifico come quello agroalimentare. Il ranking dei prodotti agroalimentari in base alla loro “sophistication” corrisponde, in generale, al loro contenuto in termini di qualità, grado di trasformazione, innovazione e riconoscibilità dei marchi. I dati evidenziano come una serie di paesi stiano incrementando la sophistication delle proprie esportazioni agroalimentari. Tra questi si annovera in particolare l’Italia, che si trova ad affrontare una competizione mondiale crescente e sempre più complessa. Tuttavia, in alcuni casi l’aumento della sophistication del Made in Italy agroalimentare non corrisponde ad un aumento della specializzazione del Paese sui mercati mondiali.
made in Italy-food
international competitiveness
trade specialization
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12606/23663
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
social impact