The consumer-brand engagement (CBE) is the new objective of strategic marketing to achieve for any company that wants to survive in a hyper-competitive environment, characterized by the decreasing effectiveness of “traditional” marketing tools. In such an environment, significantly changed by the "Digital Revolution" in recent years, social channels come to play an absolutely crucial role for branding activities. The work, starting from the consideration that the traditional Italian SMEs do not seem to be particularly prone to the adoption of digital marketing strategies, and in particular of social media marketing strategies, has set as objective of the inquiry to verify the truthfulness of these beliefs directly interviewing the Italian SMEs. The work is structured as follows: the first part exposes the principal italian SMEs characteristics; the second part presents the theme of the CBE; the third part describes the methodology and the exploratory-qualitative inquiry results; at the end, we present the conclusions of the research.

Il consumer-brand engagement (CBE) è il nuovo obiettivo di marketing strategico da conseguire per qualunque impresa che voglia sopravvivere in un ambiente iper-competitivo e caratterizzato da una sempre minore efficacia degli strumenti "tradizionali" di marketing. In tale ambiente, modificato in maniera significativa dalla "Rivoluzione Digitale" negli ultimi anni, vengono a giocare un ruolo assolutamente cruciale per il branding aziendale i canali social. Il lavoro, partendo dalla considerazione che le PMI italiane tradizionali non sembrano essere particolarmente inclini all'adozione di strategie di marketing digitale, e in particolare di social media marketing, si è posto l'obiettivo di verificare la veridicità di tali affermazioni dialogando direttamente con attori economici di dimensione medio-piccola operanti sul territorio italiano. Il lavoro è così strutturato: nella prima parte si vanno a definire quelle che sono le caratteristiche delle PMI; nella seconda si presenta il tema del CBE; nella terza si descrivono la metodologia e i risultati dell'indagine esplorativo-qualitativa condotta; infine, si presentano le conclusioni del lavoro di ricerca.

Consumer-Brand Engagement e PMI italiane. Un’indagine qualitativa

Marco Valerio Rossi
2016-01-01

Abstract

The consumer-brand engagement (CBE) is the new objective of strategic marketing to achieve for any company that wants to survive in a hyper-competitive environment, characterized by the decreasing effectiveness of “traditional” marketing tools. In such an environment, significantly changed by the "Digital Revolution" in recent years, social channels come to play an absolutely crucial role for branding activities. The work, starting from the consideration that the traditional Italian SMEs do not seem to be particularly prone to the adoption of digital marketing strategies, and in particular of social media marketing strategies, has set as objective of the inquiry to verify the truthfulness of these beliefs directly interviewing the Italian SMEs. The work is structured as follows: the first part exposes the principal italian SMEs characteristics; the second part presents the theme of the CBE; the third part describes the methodology and the exploratory-qualitative inquiry results; at the end, we present the conclusions of the research.
2016
9783330778283
Il consumer-brand engagement (CBE) è il nuovo obiettivo di marketing strategico da conseguire per qualunque impresa che voglia sopravvivere in un ambiente iper-competitivo e caratterizzato da una sempre minore efficacia degli strumenti "tradizionali" di marketing. In tale ambiente, modificato in maniera significativa dalla "Rivoluzione Digitale" negli ultimi anni, vengono a giocare un ruolo assolutamente cruciale per il branding aziendale i canali social. Il lavoro, partendo dalla considerazione che le PMI italiane tradizionali non sembrano essere particolarmente inclini all'adozione di strategie di marketing digitale, e in particolare di social media marketing, si è posto l'obiettivo di verificare la veridicità di tali affermazioni dialogando direttamente con attori economici di dimensione medio-piccola operanti sul territorio italiano. Il lavoro è così strutturato: nella prima parte si vanno a definire quelle che sono le caratteristiche delle PMI; nella seconda si presenta il tema del CBE; nella terza si descrivono la metodologia e i risultati dell'indagine esplorativo-qualitativa condotta; infine, si presentano le conclusioni del lavoro di ricerca.
pmi italiane
smes
consumer engagement
consumer-brand engagement
exploratory analysis
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12606/24077
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